MENÜ

RallyCross Group B
Sebesség mámor

"A rally történelmében eljutottunk oda, hogy a sebességet semmi más nem befolyásolhatja, csak az út milyensége. Ha egyébként minden rendben van, akkor az adott szakaszon két-három másodpercre csökken az egyes pilóták ideje közti különbség. Ez azt jelenti, hogy nem az autó, a gumik vagy a pilóta tehetsége fog dönteni, hanem az út. Egyszerűen nem mehetnek ennél gyorsabban." - Maurice Guaslard, a Michelin rally program egykori vezetője, 1986 „

A B csoportos autók hamarosan ötszáz vagy annál is több lóerős, négykerék-hajtású, rajongói szíveket megdobogtató bestiákká fejlődtek. A térbeli váz és a kevlar karosszéria csak egy volt a megannyi modern fejlesztés közül. Ezek az autók olyan szintre jutottak el, hogy a legtöbben azt találgatták, vajon a pilóták képesek-e egyáltalán uralni még őket. Csak egy példa: a Lancia Delta S4 0-ról 100 km/órás sebességre 2.3 másodperc alatt gyorsult fel (murván). Henri Toivonen egyszer például egy S4-essel körbeszáguldott a portugál GP pályáján (Estoril), s olyan eredményt produkált, amellyel az 1986-os Grand Prix-n hatodik helyre kvalifikálta volna magát. Nigel Mansell egyszer tesztelt egy Peugeot 205 T16-ot és azt mondta, hogy szerinte legyorsulná F1-es autóját. Talán a leginkább kirívó (vagy legfélelmetesebb?) az volt, hogy a pilóták reakcióideje megfeleződött a korábbi rally autókkal összehasonlítva. Mindezek tudatában nem csoda, ha az autók és pilóták egyaránt legendákká váltak.

A Belsőségen már nagyon sokszor volt Forma1-es post amiben (egyébként nagyon helyesen) hiányolják a kommentezők a régi versenyszellemet,az izgalmat,a tehetségeket. Itt most nem erről lesz szó hanem a Rally-ról. Most,hogy a gyári csapatok kivonulnak a Rallyból annak hatalmas és meg nem térülő költsége miatt ( még belegondolni is rossz,hogy ez az egész erről szól) okafogyottá vált,hogy a tévé közvetítse és ez még kevesebb pénzzel jár. Lassan hazavágják a Rallyt, pont úgy mint a 80-as évek végén a B-csoportot. A B csoportos Rally az egyik  legkeményebb autósportnak számított, az autók minimális súlya alacsony volt és a lehető legmodernebb alkatrészeket építették az autókba. Nem volt teljesítménykorlátozás,mindenki olyan erős autót épített amilyet csak tudott. Olyan versenyautók születtek amik a mai napig borzongással töltik el az autóbuzi közönséget. A Rally B jó példája volt annak,hogy a fejlesztés valaennyire szabályozni kell. Rengeteg baleset történt,végül 1986-ban megszüntették a B-csoportos Rally-t. A teljesítmény ekkor már bőven 500 lóerő felett volt,de állítólag az Audi már elkészítette az 1000 lóerős Turbomotor-t a Quattro-hoz. Félelmetes belegondolni,hogy olyan pilóták mint Walter Röhlr,Markku Alen,Stig Blomqvist,Juha Kankkunen, Timo Salonen és Henri Toivonen irányították ezeket az őrült gépeket és sokszor nekik sem sikerült a többszáz lóerős szörnyeket az úton tartani.

 Íme néhány versenyautó amik jó 20 évvel ezelött már meghaladták pilótáik képességeit.

 

Asztali nézet